Badanie i projektowanie gier nowym kierunkiem na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

Puls Dnia
Biznes Ludzie
x
Fot. 123rf

Na UKW w miejsce humanistyki drugiej generacji uruchomione zostaną studia dotyczące gier. Za dwa miesiące rozpocznie się rekrutacja. Uczelnia przygotowuje kilka nowych kierunków studiów, a jednym z nich jest badanie i projektowanie gier.


Humanistyka 2.0

Dziesięć lat temu Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy uruchomił humanistykę drugiej generacji. Wraz z rozwojem cyfrowego świata kierunek ten ewoluował. Teraz będzie wygaszany, a w jego miejsce UKW wprowadzi badanie i projektowanie gier.

- Branża gier i powiązane technologie należą do jednej z najbardziej dynamicznych dziedzin współczesnego świata – wyjaśnia jeden z twórców nowego kierunku, dr Jakub Majewski z Wydziału Nauk o Kulturze UKW. - W ciągu dekady istnienia humanistyki drugiej generacji, przeprowadzono tak wiele ewolucyjnych zmian, że przyszedł moment, aby wyraźnie zaznaczyć tę diametralną zmianę całokształtu poprzez definitywną zamianę dawnej humanistyki 2.0 na badanie i projektowanie gier.


Nowe studia

Studia magisterskie są przeznaczone dla absolwentów kierunków związanych z grami i mediami, a także dla osób, które interesują się branżą gier. Są to studia kładące nacisk na pogłębianie wiedzy teoretycznej o grach, branży gier i związanych z nimi zjawiskach kulturowych.

Główne wątki studiów I stopnia:

  • Gry analogowe – to ścieżka dla wszystkich zainteresowanych tworzeniem i badaniem gier analogowych – planszówek, karcianek, RPGów, larpów, czy gier miejskich. Studenci nauczą się projektować te gry, a także wykorzystywać je w innych dziedzinach życia.
  • Gry cyfrowe – to specjalizacja dla osób pragnących zająć się grami cyfrowymi i gotowych, by zmierzyć się z wymagającymi kursami programowania i pracą na silnikach do tworzenia gier, nauczyć się projektowania gier oraz ich scenariuszy, a także zarządzania produkcją.
  • Badanie gier – to cykl przedmiotów skupionych na naukowym podejściu do gier. W trakcie zajęć studenci nauczą się podstaw analizy i pracy ze źródłami dotyczącymi zarówno gier cyfrowych, jak i analogowych.

Główne działy studiów II stopnia:

  • Gry komputerowe i analogowe jako dzieło sztuki i obiekt kultury; historia gier; narracja i fabuła w grach; wykorzystanie kulturowe gier; kontrowersje wokół gier; oraz zjawisko światotwórstwa wokół i na potrzeby gier.
  • Gracze, ich psychologia, zachowania oraz kultura; kultura graczy w szerszym ujęciu kultury popularnej.
  • Branża gier, jej struktura, historia i teraźniejszość; dziennikarstwo i media gamingowe; e-sport oraz e-sportowcy; prawo autorskie i inne prawne uwarunkowania produkcji gier; wyzwania nowych technologii, zwłaszcza sztucznej inteligencji.

Absolwenci będą mogli podjąć pracę w dużych korporacjach gamingowych, wydawnictwach, jak i mniejszych firmach oraz stowarzyszeniach zajmujących się przygotowaniem gier miejskich. Pracować można także w branżach pokrewnych. Między innymi jako projektanci i scenarzyści gier, producenci, testerzy, specjaliści od PR, sprzedaży lub marketingu w branży gier, dziennikarze gier lub wideobloggerzy, a także, w zależności od posiadanych kompetencji, jako programiści gier lub graficy.

- Od niemal samego początku, chlubą humanistyki drugiej generacji była bardzo wysoka zatrudnialność w branży gier – dodaje dr Majewski. - Naszych absolwentów można znaleźć dziś nie tylko w polskich firmach, ale również w największych międzynarodowych gigantach. Wielu też tworzyło i tworzy własne firmy.

Badanie i projektowanie będzie dostępne na studiach I i II stopnia. Rekrutacja na UKW rusza 10 czerwca.


Bydgoski rynek gamedev

Samo województwo kujawsko-pomorskie nie wypada szczególnie imponująco na tle np. samej Warszawy, w której działa około 160 firm gamingowych. Najwięcej firm tworzących gry komputerowe znajduje się właśnie w Bydgoszczy i to miasto wydaje się naturalnym rynkiem pracy dla absolwentów nowego kierunku. Studenci obecnej humanistyki 2.0 często podejmują pracę już w trakcie studiów. W Bydgoszczy działa znana graczom na całym świecie firma Vivid Games. Mają tutaj swoje siedziby jeszcze m.in. Adria Games, Apo-Games, Flybridge Studio, Insane Code, Madmind Studio, Remi Vison czy Viabo Games. Firmą prężnie działającą we Włocławku jest ​Woodland Games.

 

Czytaj także: